Tankar kring 11 sep 2001

Det var för många år sedan. hela 9 år har gått sedan det hände men världen har inte riktigt än återhämtat sig. Jag pratar givetvis om World trade center attacken i USA den 11 september 2001. Jag minns det på något vis som det var igår, jag kommer ihåg att jag satt på bussen på väg hem från stan den eftermiddagen och hörde på radion att någon flygit in i en byggnad. Så fort jag kom hem slog jag på tv:n och såg bilderna, ena tornet av World trade center hade rasat och några minuter senare var det andra tornet också raserat. Det går inte att föreställa sig hur det såg ut på platsen, man har sett många filmer om det men nej, det går nog aldrig att förstå hur det har sett ut med de där två tornen. Jag har aldrig varit i New York men vill ack så gärna åka dit, inte av anledningen att se var tornen stått utanför att det just är New York. Men världen kan inte förstå varför det blev såhär och all den ilska och aggressivitet som uppkom efteråt. Man har väl fortfarande inte hittat Usama Bin-Lada som var ledare för nätverket al-Qaida?

Det som hände var att 19 personer i nätverket al-Qaida kapade 4 passargerarplan varav 2 flögs in i tvillingtornen World trade center på Manhattan och ett flögs in i USA:s högkvarter Pentagon och det sista havrerade på ett fält i utanför Shanksville i Pennsylvania. Det dog 3000 människor i attackerna.

Attacken är den hittills största terrorattacken mot ett västland och ses som en av de mest betydelsefulla händelserna hittills under 2000-talet vad det gäller ekonomiska, sociala, politiska, kulturella och militära effekter i USA och många andra delar av världen. Som svar på attackerna startade USA det så kallade kriget mot terrorismen.

USA:s kongress lät granska attackerna genom Kommissionen för terrorattackerna mot USA.



Hur ett avtornen rasar..
Bildkälla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0