Fotboll = huliganslagsmål eller lagkärlek??

Inlägget kan verka hatiskt men har absolut inte sådan tanke bakom utan vill bara skapa en tankeställare. Vill även poängtera att MFF står mig närmast om hjärtat men denna händelse jag utgår ifrån hände i Helsingborg igår och det var även då som tanken slog mig.

Jag såg/hörde en misshandel på nära håll för första gången igår. Det var match mellan HIF och GAIS. Drygt 1 1/2h innan matchstart kl 16.00 så finns det mängder med folk inne i stan i Helsingborg. Mycket folk som var på väg till Olympia då HIF spelade hemma. Fotbollsfans som triggar polis och springer fram och tillbaka genom stan. En stund senare så kommer det en kille som står och skriker "Heja GAIS och hata hata HIF!" eller liknande, kommer inte riktigt ihåg vad det var. Men från ingenstans dyker det upp 2 HIFfans då och slår ner första killen med en rak höger och sen när han ligger ner står en av HIFfansen och hoppar på hans ansikte. Grejen är den att polisen stod kanske 30 meter bort men såg inte någonting och när de väl fick uppmärksamhet kring det så var det över. Allt som allt tog det kanske 2 minuter från det att det börja tills det sluta.

Jag börjar därmed fråga mig, vad är det egentligen fotboll går ut på... Är det när fansen står på läktaren och sjunger för sitt lag eller är det när folk springer runt och slår varandra bara för man gillar olika lag? Jag skulle gärna vilja säga det är när man står på läktaren och sjunger för sitt lag och utbringer kärlek för det. Men tydligen kan inte alla acceptera att alla inte gillar samma lag.

Så är fotboll slagsmål och hat eller kärlek för spelarna på plan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0